zaterdag 14 november 2009

Het horloge van de Sowjet Zenith Group?




Als S5-er heb ik nooit veel met oorlog gehad. Maar ja: als je Russische horloges spaart kom je niet om Russische oorlogsgeschiedenis heen. Dit horloge zou dus gemaakt zijn voor de militairen ("The Sowjet Zenith Group") die in december 1979 het Tajbeg-palace in Kabul bestormden en uiteindelijk de Afghaanse president Hafizullah Amin om het leven brachten.
Een interessant verhaal tot nu toe. Hoe gruwelijk ook. Dit "speciaal voor deze missie gemaakte" horloge maakt het verhaal nog interessanter. Het Pobeda-uurwerk dat in het horloge zit stamt nl. uit 1954.
Nu zie ik 3 opties:
1. Ruim 25 jaar na productie van deze uurwerken, werden deze nog steeds geplaatst in horloges (NOS pur sang!). Dit zou mij persoonlijk niet verbazen, want deze uurwerken zijn naar mijn mening niet te evenaren qua duurzaamheid.
2. De kasten en uurwerken hebben de strijd niet overleefd en een handige horlogemaker heeft er een nieuwe kast en uurwerk aan vast geschroefd. Ook dit verbaast mij niet, want ook daar doet men aan recycling.
3. Men had nog een partijtje kasten en uurwerken liggen, ontwierp een wijzerplaatje en lanceerde deze vervolgens als een officieel militair horloge. Ook dat klinkt mij niet onaannemelijk.
Ik ben benieuwd voor welke optie u gaat. Laat het me weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten