woensdag 16 september 2009

Niet 2 keer, maar 1 keer rond per etmaal.


Mijn vrouw stelde me de confronterende vraag: "waar dient dat voor?". Tja. Een 24-uurs horloge. Waar dient dat voor... Ik kan me voorstellen dat je in New York of Sydney zit en wilt weten hoe laat het precies in Nederland is. Met precies bedoel ik dan 11 uur 's ochtends of 11 uur 's avonds. Dan is zo'n 24-uurs horloge, als 2e horloge, ideaal. Ben je van plan om pinguins te gaan bestuderen op de Noordkaap en dit net in de periode dat het er niet donker wordt, dan weet je met dit horloge in ieder geval zeker dat je niet bij je ontbijt je eerste Wodka neemt. Het zal je maar gebeuren.
Het is dat je het niet gewend bent, maar stel nou dat er nog geen horloge was uitgevonden, dan ligt dit systeem toch eigenlijk veel meer voor de hand om uit te vinden. Een zonnewijzer heeft toch immers ook een 24-uurs display. Waarom toch bedacht is 2 rondjes in een etmaal te stoppen? Wie het weet, mag het me zeggen.
Het 24-uurs horloge is één van de populairste modellen van het Russische Raketa. Al tientallen jaren worden ze in allerlei kleuren gefabriceerd en zijn ze voor een paar tientjes te koop. De moeite waard om eens te proberen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten